(هفته پیش نتونستم مطالبمو به روز کنم. به خاطر همین این هفته 2 بار مطلب مینویسم. اولی نحوه محاسبه بار گلایسمی و دومی شمارش کربوهیدرات ها)

 

چگونه GL (بار گلایسمی) را محاسبه کنیم؟

محاسبه GL نیازمند کارآزمایی‌های بالینی (که برای GI [شاخص گلایسمی] ضروری است) نیست و بدین جهت به راحتی انجام می‌پذیرد و شما بعنوان بیمار دیابتی با تمرین و تکرار می‌توانید محاسبات را برای هر وعده غذایی خود محاسبه کنید.

با داشتن GI غذا و مقدار گِرم کربوهیدرات موجود در غذا (کل محتوای کربوهیدرات منهای فیبر غذایی) در یک غذای خاص می‌توانید GL غذا را بدین ترتیب محاسبه کنید:

[شاخص گلایسمی غذا × مقدار گرم کربوهیدرات] تقسیم بر 100


همانطور که در جلسه قبل اشاره شد، GL رتبه بندی می‌شود (پایین؛10 و کمتر، متوسط؛ 11 تا 19، بالا؛ 20 و بیشتر) و برای کنترل دیابت و کاهش وزن توصیه می‌شود از غذاهای دارای GL پایین استفاده کنید.

با توجه به جداول GI ارائه شده در جلسه قبل، حال می‌توانیم GL غذایی مثل برنج که جزو غذاهای اصلی در کشور ماست را محاسبه کنیم:

با توجه به اینکه هر واحد (serving) برنج پخته برابر 30 گرم (نصف لیوان) است و مقدار کربوهیدرات آن 15 گرم خواهد شد و اگر GI برنج را حدود 65 (به # توجه کنید) درنظر بگیریم و اینکه میدانیم ایرانیها مقدار برنج نسبتاً زیادی مصرف می‌کنند (معمولا کمتر از 100 گرم نمی‌شود؛ یعنی 50 گرم کربوهیدرات)، GL محاسبه شده برابر خواهد بود با:

[65*50]/100= 32.5

GL برابر با 32.5 یعنی "زیاد"

اگر مقدار غذای خود را کاهش دهید، مثلاً اگر 60 گرم برنج مصرف کنید (کربوهیدرات حدود 30 گرم)، GL برابر خواهد بود با:

[65*30]/100= 19.5

GL برابر با 19.5 در محدوده متوسط قرار میگیرد.

مفهوم این مقایسه این است که مقدار غذای مصرفی برای دیابتی‌ها اهمیت خیلی زیادی دارد.

#توجه کنید که مقدار GI (حدود 65) با توجه به مطالعه Zarrati و همکاران (2008) برای برنج کاظمی انتخاب شده است.

توصیه‌ها:

  1. همواره در انتخاب غذای خود دقت کنید و غذاهای دارای شاخص گلایسمی و بار گلایسمی "پایین" را انتخاب کنید.
  2. درمورد غذایی نظیر برنج که قوت غالب مردم ایران را تشکیل می‌دهد، مقدار غذای مصرفی خود را کاهش دهید.
  3. مفهوم GL را در مورد یک وعده غذایی کامل تمرین کنید.

 

میتوانید با انجام محاسبات و تمرین و تکرار هر روز خودتان آگاهی کافی از مقدار غذای مصرفی و کنترل پیامدهای متابولیک را کسب کنید.

 

Ref:

(How to Calculate Glycemic Load (By Meri Raffetto from The Glycemic Index Diet For Dummies

http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-calculate-glycemic-load.html

 

ZARATI M, Pirali M, MIRMIRAN P, NOURI N, Nakhoda K, Najafi H, et al. Glycemic Index of Various Brands of Rice in Healthy Individuals. INTERNATIONAL JOURNAL OF ENDOCRINOLOGY AND METABOLISM (IJEM). 2008;6(4):200-4.


اگر سوالی داشتین در قسمت نظرات مطرح کنین (روزهای پنج شنبه و جمعه منتظر جواب باشین) 

جلسه آینده در مورد شمارش کربوهیدرات ها توضیح خواهم داد... 

 

یه بیت شعر از شیخ بهایی؛  ارزش شنیدنشو داره.

***

تا نیست نگردی ره هستت ندهند/ این مرتبه با همت پستت ندهند

چون شمع قرار سوختن گر ندهی/ سررشته ی روشنی به دستت ندهند

***