نوسان فشارخون؛


نوسان فشار خون به این دلیل که جزو شرایط حاد قرار میگیرد، توصیه تغذیه ای ویژه‌ای ندارد ولی نباید فراموش کرد که توصیه‌های تغذیه‌ای برای کنترل فشار خون بالا همچنان برای کنترل نوسان فشار هم ضروری است. در کنار رژیم غذایی DASH، توصیه میشود موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:


همواره توجه کنید، برای از بین بردن یک حالت یا بیماری باید علت درمان شود و نه معلول..

.

فشار خون بالا؛ شایعترین علت نوسان فشار است. پس ضروری است در این گروه از افراد رژیم غذایی DASH، مدیترانه‌ای و TLC مورد استفاده قرار گیرد (درمورد رژیم مدیترانه‌ای و TLC در آینده توضیح داده خواهد شد).

استرس؛ استرس و هیجان روحی، افزایش ضربان قلب و فشار خون را به‌دنبال دارد. معمولاً استرس گذرا و گهگاه مشکلی ایجاد نمیکند اما استرس طولانی‌مدت منجر به فشار خون نوسانی می‌شود.

حساسیت غذایی؛ بهترین مثال نمک است. غذاهای خاص سرشار از سدیم مثل غذاهای آماده و نمک سر سفره در دراز مدت باعث نوسان فشار خون میشود.

داروها؛ استامینوفن، دکونژستانت‌ها، داروهای ضد‌افسردگی، NSAIDs (داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) و ... میتوانند باعث افزایش فشار خون شوند. بعلاوه کوکائین و متامفتامین‌ها نیز میتوانند نوسان فشار ایجاد کنند.

کافئین؛ کافئین یک محرک است و میتواند منجر به افزایش موقت فشار خون شود. در افرادی که به طور مرتب قهوه مصرف نمیکنند، تأثیر افزایش فشار بیشتر است.

ریتم شبانه‌روزی؛ این ریتم بواسطه فرایندهای فیزیولوژیک، رفتاری و بیوشیمیایی در بدن اتفاق می‌افتد که طبیعی است و باعث می‌شود فشار خون هنگام صبح در کمترین حد و بعد‌از ظهر در اوج خود باشد.

از آنجایی که هرکدام از این عوامل تا اندازه مشخصی بر فشار خون و نوسان آن تأثیر دارند، برای کنترل این شرایط بهتر است تک تک این عوامل کنترل شوند، تا مجموعاً اثرات قابل‌توجهی داشته باشند.

Ref: http://www.livestrong.com