موضوع عمومی1 

 

مقدمه

 هیچوقت تا حالا فکر کردین که با وجود اینکه خیلیا میدونن نمک، غذای چرب و... واسه بدن مضر، ولی باز هربار که از کنار رستورانای بخرو ببرـ (take-away) که غذاهای لذیذ میفروشن رد میشیم، غذای خوشمزه هوس میکنیم و...

 


نه یه بار و 2 بار، هر روز اینکارو تکرار میکنیم و شده یه عادت. بعد از 20 سال هم قلبمون به احتمال زیاد از کار میوفته... اینا به مرور اتفاق میوفته... اون موقست که کار از کار گذشته و نمیشه یه شبه، 1 ماهه و 1 ساله، بلایی که طی 30-40 سال بسرمون اومده رو از سرمون به در کنیم.

تازه بار اقتصادی که این بیماریا به جامعه تحمیل میکنن اونقدر زیاده که میشه با پیشگیری از این بیماریا، هزینه زیادی رو ذخیره کرد و برای رفاه عمومی مردم ایران صرف کرد.

از اونجایی که آموزش تغذیه تو کشور ما به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته، بخاطر همین تصمیم گرفتم شروع کنم تا بنویسم، بنویسم و تکرار کنم تا شاید تأثیری داشته باشه و رفتارهای نامناسب غذایی کم کم برن رد کارشون.

شاید تأثیر داشته باشه. I hope so

 

بیماریهای قلبی-عروقی

بیماریهای قلبی-عروقی علت اصلی مرگ و میر در جهان و از جمله در ایران است. تغییرات کوچک و ساده میتوانند تفاوت های چشمگیری در بهبود زندگی داشته باشند و در این ارتباط انجمن قلب آمریکا (AHA)  هفت عامل سلامتی و رفتاری که بر سلامت و کیفیت زندگی تإثیر میگذارند را با عنوان "7 عامل ساده برای زندگی" (Life's simple 7) شناسایی و معرفی کرده است که میتوانند سالهای زیادی را به زندگیتان بیفزایند و عبارتند از:

1- سیگار نکشید. 2- وزن خود را در محدوده سالم نگاه دارید. 3- فعالیت ورزشی منظم داشته باشید. 4- از رژیم غذایی سالم تبعیت کنید. 5- فشار خونتان را کنترل کنید 6- سطح کلسترول بدنتان را کنترل کنید. 7- قند خونتان را در محدوده نرمال حفظ کنید. 

Ref: American Heart Association> Nutrition Center

http://www.heart.org/HEARTORG/GettingHealthy/NutritionCenter/HealthyDietGoals/Healthy-Diet-Goals_UCM_310436_SubHomePage.jsp

 

  

بیماریهای قلبی-عروقی (CVD) گروهی از بیماریهای مرتبط با هم هستند که شامل بیماری کرونر قلب (CHD)، آترواسکلروز، فشارخون بالا (یا هایپرتانسیون) (HTN)، بیماری ایسکمی قلبی، بیماری عروق محیطی و نارسایی قلبی(HF) میباشند. 

 

بعد از آشنایی با این گروه بیماریها تدریجاً وارد بحث تغذیه و نقش آن در پیشگیری و کنترل آنها میشویم.

 

رژیم غذایی DASH

(Dietary Approach to Stop Hypertension)

اگر از فشار خون بالا رنج میبرید و یا در معرض فشار خون بالا هستید (یعنی فشار خون سیستولی بین 120-139 و دیاستولی بین 80-89 میلی متر جیوه)، بدانید که احتمال سکته قلبی و مغزی و سایر بیماریهای قلبی-عروقی با گذر عمر در شما افزایش می یابد.

البته علاوه بر قلب، سایر ارگانها مثل کلیه ها و چشم نیز تحت تأثیر قرار میگیرند.

الگوهای غذایی وجود دارند که باعث کاهش فشار خون میشوند، از جمله یکی از مهمترین اینها، رژیم غذایی DASH می باشد. به طور خلاصه این رژیم بر دریافت (گوشت لخم، مغزها، میوه و سبزیجات و لبنیات کم چرب) استوار است.

اثربخشی این رژیم غذایی بالاتر از اضافه کردن تنها سبزی و میوه به یک الگوی غذایی کم چرب است (البته توجه داشته باشید، با وجود اینکه این رژیم غذایی ایمن بوده و برای پیشگیری و درمان افراد در معرض هایپرتانسیون و دچار هایپرتانسیون مناسب است، ولی به دلیل محتوای بالای پتاسیم، فسفر و پروتئین برای بیماران دچار مراحل نهایی بیماری کلیوی توصیه نمی شود).

تغییرات رفتار رژیم غذایی برای موفقیت در این رژیم غذایی متعدد هستند:

  1. میوه، سبزی و لبنیات باید 2 برابر رژیم نرمال مصرف شوند.
  2. گوشت گاو و همبرگر باید به یک/سوم دریافت معمول برسد.
  3. مصرف روغن، چربی و ترکیباتی مثل سس مایونز که برای تزئیین سالاد بکار میروند، نصف شود و 
  4. مصرف اسنک و مواد قندی به یک/چهارم دریافت معمول برسد.

افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند ممکن است به آنزیم لاکتاز و یا مواد غذایی جایگزین شیر نیاز پیدا کنند.

ارزیابی میزان آمادگی بیمار برای ایجاد تغییر و شرکت دادن بیمار در حل مسئله، تصمیم گیری و برنامه ریزی  اهداف نیز از جمله استراتژیهای رفتاری هستند که به پیروی بیمار از رژیم غذایی کمک میکنند.

برای رسیدن به مقدار میوه مورد نظر (8 تا 10 واحد) در هر وعده 2 تا 3 میوه و سبزی مصرف کنید. بعلاوه باید درنظر داشته باشید که میوه و سبزی و غلات کامل باید تدریجاً افزایش پیدا کنند، زیرا فیبر زیاد موجود در آنها ناراحتی های گوارشی مثل اسهال و نفخ را بدنبال دارد، در صورت دریافت تدریجی مشکلی نخواهید داشت.

Ref: Krause 2012>Chapter34MNT for CVD

رژیم DASH ادامه دارد...